|
Zendingscommissie en Missionair team
01 jan 2025 ![]() Zending en evangelisatie In de gemeente neemt zendings- en evangelisatie een belangrijke plaats in. De opdracht van de Heere Jezus aan Zijn discipelen, vlak voordat Hij ten hemel voer was duidelijk: ”Gaat dan heen, onderwijst alle volken...”. Duidelijk klinkt: Alle volken. Dat houdt in, veraf maar ook dichtbij. Er is, vanuit deze opdracht zowel een zendingscommissie alsook een evangelisatiecommissie (Missionair Team) opgericht. Elk van deze commissies heeft haar eigen taak maar werkt op sommige gebieden samen. Zendingscommissie Deze heeft tot taak het zendingswerk buiten ons land aandacht te geven. De commissie heeft contact met de GZB. Via de GZB (Gereformeerde Zendings Bond) zijn we als deelgenoten gemeente bij zendingswerkers betrokken. Die betrokkenheid wordt zichtbaar in de contacten met de zendingswerkers. Ook zal er in de kerkdiensten regelmatig voorbede zijn voor de werker(s). De commissie ontvangt ook regelmatig gebedspunten die in de voorbede hun plaats krijgen. Acties De zendingscommissie probeert in de loop van elk jaar een actie te houden om financiële middelen ter ondersteuning van de zendingswerker(s) te krijgen. Een ander, heel belangrijke taak van de commissie is, de gemeente bewust te maken van haar roeping om zorg te dragen voor de verbreiding van het Evangelie wereldwijd. De commissie hoopt en bidt dat de gemeente haar taak en roeping hierin serieus neemt en het zendingswerk, zowel in haar gebed als ook daadwerkelijk draagt. Het Missionair Team Het Missionair Team richt zich vooral op de verspreiding van Gods Woord in de naaste omgeving. Ze mag dit op verschillende manieren vormgeven. Drijfveer mag zijn om de naaste te laten zien wie Christus is en dat Hij alleen ons kan redden van de eeuwige dood. Het MT wil zich graag profileren als kerk naar buiten. Zo zijn er diverse vormen van missionair werk waar ze zich mee bezig houdt. Tweemaal per jaar organiseert het Mt een welkomstdienst. Dit zijn laagdrempelige diensten waarvoor de gemeente zoveel mogelijk buitenkerkelijke mensen persoonlijk uitnodigt. De diensten hebben een pakkend thema waarbij de Bijbel op een eenvoudige manier wordt uitgelegd. Elk jaar wordt, op kerstavond, in samenwerking met de Nederlands Gereformeerde Kerk van Middelharnis, een kerstavonddienst belegd waarvoor we zo breed mogelijk, mensen uitnodigen. Na de dienst zijn er buiten de kerk vuurkorven en wordt chocolademelk gedeeld. Het MT probeert met mensen in contact te komen en een gesprek te voeren. Maaltijden voor mensen die alleen zijn. Onder het motto ”Samen eten, smaakt beter” zijn er, in samenwerking met nog 7 andere kerken, maandelijks maaltijden voor mensen die altijd alleen eten. De maaltijden zijn toegankelijk voor iedereen, kerkelijk of onkerkelijk en worden gratis aangeboden. Welkomst dames Er is een groep vrouwen uit de gemeente die bij de wekelijkse ochtenddiensten, de mensen welkom heet in de kerk en met name oog heeft voor “onbekende” kerkgangers, ze aanspreekt, belangstelling toont en ze verder helpt met een Bijbel, Weerklank enz. Eilandelijke samenwerking Het Missionaire Team probeert, in sommige gevallen samen met het eilandelijke evangelisatie-platvorm, op plaatsen te zijn waar contact met mensen mogelijk is. Denk hierbij aan braderieën (zoals de Diekdagen) en andere openbare activiteiten. Op bijv. de monumentendag zal geprobeerd worden om in en om de kerk aanwezig te zijn om contacten te leggen. Indien mogelijk wordt dit gedaan d.m.v. een kraampje waar leuke activiteiten voor en ouderen worden georganiseerd. Eilandbreed werkt het MT samen met andere evangelisatiecommissies. Van hieruit worden diverse acties georganiseerd zoals kerst- en paasfolder actie, Dabarwerk, Pinksterpad en andere acties. Alle bovenstaande activiteiten worden gedaan onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad die hiervoor een missionair ouderling heeft aangesteld. | ||
| terug | ||


